Voordeel van een geprefabriceerde onderbouw is dat de betonpoeren vloeiend met de hellingslijn van de weg meelopen. Deze bood tevens een oplossing voor de vereiste nauwkeurigheid in verband met het heien van de prefab betonpalen. Met een tolerantie van maximaal 4 centimeter gingen de 1120 palen in lengten variërend van 9 tot 22 meter, twee per poer, de grond in. Op iedere set van twee palen zijn prefab poeren geplaatst. Door gebruik te maken van kant en klare poeren uit de fabriek konden er 80 poeren per week worden geplaatst.
Voor het ontwerp zocht KBK contact met architecte ir. J.E.M. Haring van het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam. Zij heeft veel ervaring met geluidsschermen en ontving onder meer een architectuurprijs voor de schermen bij verkeersknooppunt Terbregseplein. Nu ontwierp zij 1700 strekkende meter glazen scherm van 3 meter hoog met daar bovenop een geluidabsorberende paneel van 1,50 meter. Daarmee wordt de totale hoogte van het scherm 4,50 meter. Bij de overige ongeveer 1000 strekkende meter van het scherm ontbreekt het paneel, zodat daar de totale hoogte 3 meter boven de kantlijn van de weg steekt. De totale oppervlakte bedraagt 11.700 vierkante meter. De steunkolommen leunen 15 graden achterover, waardoor het geluid wordt weerkaatst en in de hoogte verstrooid. Hiermee wordt de overlast van de geluidweerkaatsing geminimaliseerd.