Dit jaar bestaat Vroom 60 jaar. Wij zullen hier regelmatig onze rijke geschiedenis laten zien aan de hand van beeldmateriaal uit die tijd en de duiding van onze geschiedenis in feiten, cijfers en anekdotes.
Nadat Sjors jr. zijn dienstplicht heeft vervuld, gaat hij met broer Klaas samenwerken en verandert de bedrijfsnaam in “v.o.f. K.C. en S. Vroom”. Het werk neemt toe en er komen steeds meer heistellingen bij. Het aantal werknemers groeit. Het is een tijd van hard werken met veel gezelligheid buiten het werk om, mede dankzij de oprichting van een actieve personeelsvereniging. In deze periode schaft Vroom een Rapier, een Hoover MH20 en een Bavaria GH3300 op luchtbanden aan. Ook komen er jaarlijks twee tot drie Priestman Tijger stellingen bij. In 1972 treedt Meindert Vroom tot de directie toe en verandert de bedrijfsnaam in Gebr. Vroom. De prefab betonpaal maakt in deze periode opgang. Alle machinisten gaan terug naar de schoolbanken en na 4 jaar heeft iedereen een diploma op zak. In 1975 sluit Vroom zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Aannemers Funderingstechnieken NVAF.
De groei zit erin
Bijna alle machines zijn bij aanschaf uitgevoerd als dragline en Sjors Vroom bouwt deze met zijn mensen van Materieelbeheer om tot heistelling. Hij voert de liersnelheid op en voorziet de machines van een geleide uitrusting. Voor het verlengen van de giek maakt hij gebruik van tussenstukken en de eerste heistellingen hebben nog een lummel.
Begin jaren 70 groeide het bedrijf snel en spreidden wij de vleugels steeds verder uit. Hierdoor werden de onderlinge contacten minder. Samen met de directie werden de koppen bij elkaar gestoken en werd er een personeelsvereniging opgericht. De bestuurders van het eerste uur waren Wim Schouten, Jaap Laan, Dirk de Boer en Wim Schoenmaker. Of het nu een heel goed verzorgde Sinterklaasmiddag voor de kleintjes was, waar avonden aan besteed werden voor inkoop van de cadeaus, of de klaverjasavond, alles werd er aan gedaan om de middag of avond optimaal te verzorgen. Er werd ook diverse keren gevist op de Noordzee en de Waddenzee. Na afloop, lekker rozig, tong eten bij Zomerdijk in Den Oever en uiteraard om die zoute zeesmaak weg te spoelen iets alcoholisch.
Voor de bouwput op de Amsterdamse Wallen (krap putje) bouwden we eerst zelf een platform door de palen hoger te laten staan en daar draglineschotten overheen te leggen, zodat de achterste palen te bereiken waren. De term “uitdaging” werd al vroeg gebezigd.
In de jaren 1965 tot begin 1970 is Jan Fleur, directeur van de Zaanse Heionderneming een belangrijke opdrachtgever. Vroom krijgt veel heiwerk in uitvoering, onder andere bij de NDSM, voor de Poelenburg, in de Peperstraat en rond de Cacaofabriek aan de Zaan. De Zaanse Heionderneming verzorgt zelf vooral de grotere hei- en waterwerken en heeft twee Hollandse heistellingen en een zogenaamde heibak ter beschikking. Het kleinere heiwerk en de projecten waarbij de bereikbaarheid moeilijk is, krijgt Vroom. Ingezet zijn de O&K op de Reo Truck en later de Priestman Tijger, de Bavaria GH3300 en een Rapier.